Advertorial

Τεχνοτροπίες

Σχόλια τέχνης από την Eικαστική Eπιμελήτρια - Mουσειολόγο Βαλεντίνη Μαργαριτοπούλου

#Ποίηση και ζωγραφική

«Ακούστε. Εγώ είμαι ο γκρεμιστής, γιατ’ είμ’ εγώ κι ο χτίστης, ο διαλεχτός της άρνησης κι ο ακριβογιός της πίστης….Καβάλα στο νοητάκι μου, δεν τρέμω σας, όποιοι είστε· γρικάω, βγαίνει από μέσα του μια προσταγή: Γκρεμίστε!».
#Κωστής Παλαμάς (1859-1943), «Ο γκρεμιστής», αφιερωμένο στον Ίωνα Δραγούμη, 1907.
Η ζωγραφική συναντάει την ποίηση. Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης συναντάει τον Κωστή Παλαμά και τον ποιητικό του λόγο αποτυπώνοντας τον έτσι όπως ο ίδιος τον είχε φυλαγμένο μέσα στην ψυχή του μέσω ενός ζωντανού εικαστικού και ποιητικού διαλόγου ο οποίος φέρνει κοντά δυο αυτόνομες εκφραστικές γλώσσες.

Γιάννης Ψυχοπαίδης Κωστής Παλαμάς πίνακας
Γιάννης Ψυχοπαίδης (1945), «Κωστής Παλαμάς», 1993, μικτή τεχνική σε χαρτί, από την έκθεση «Ποιητικά: Η ζωγραφική συναντά την ποίηση» στο Stavros Niarchos Foundation Cultural Center, 2019

 

#Ο Δον Κιχώτης μέσα μας

«Τρέλα μπορεί να είναι το να εγκαταλείπουμε τα όνειρά μας. Και η μεγαλύτερη τρέλα απ’ όλες, να βλέπεις τη ζωή όπως είναι και όχι όπως θα έπρεπε να είναι. Να αλλάξεις τον κόσμο φίλε μου Σάντσο, δεν είναι τρέλα, ούτε ουτοπία. Είναι δικαιοσύνη!» #Το 1605 εκδίδεται στη Μαδρίτη η πρώτη έκδοση του «Δον Κιχώτη» του Μιγκέλ ντε Θερβάντες (1547-1616)
«Ο τύπος του Δον Κιχώτη είναι ένας αιώνιος ανθρώπινος τύπος. Αυτή του η καθολικότητα είναι η κυριότερη αιτία που τον έκανε πανανθρώπινο σύμβολο. Είναι ο τύπος που ζητάει να πραγματοποιήσει στη ζωή ένα μεγάλο ιδανικό, αλλά που η ζωή δεν το δέχεται. Η αντίθεση αυτή μεταξύ των ευγενικών προθέσεων και της πραγματικότητας δεν τον απογοητεύει. Ο Δον Κιχώτης δεν την βλέπει. Τουναντίον, βλέπει ό,τι θέλει η φαντασία του και κανείς δεν θα έχει αντίρρηση πως όλοι, ποιος λίγο ποιος πολύ, έχουν κ’ έναν Δον Κιχώτη μέσα τους». – Κώστας Βάρναλης (1884-1974), εφημερίδα Πρωΐα, 3/2/1943

Salvador Dali (1904-1989), «Don Quixote and Sancho Panza», Graphics, 1945, 41×23 cm, private collection
Salvador Dali (1904-1989), «Don Quixote and Sancho Panza», Graphics, 1945, 41×23 cm, private collection

#Η πόλη 

«Έμαθα να αποτοιχίζω, καθώς ήθελα να αναδείξω στοιχεία που όλοι αγνοούσαν, πατούσαν, περπατούσαν, προσπερνούσαν χωρίς καθόλου να τα θεωρούν φορείς εικόνων όπως εγώ. Αυτά τα παλιά σπίτια και οι τοίχοι τους είναι ένα παρόν για εμάς. Δεν είναι ένα γοητευτικό ή γραφικό παρελθόν. Η πόλη και το αστικό τοπίο είναι πάντα πολύ ζωντανά, αρκεί να θέλουμε να το δεχθούμε. Θέλει προσοχή, διατήρηση, δεν είναι μόνο να σώσουμε το ύπαιθρο, την εξοχή και τη φύση. Και η αστική φύση, για να παραδοξολογήσουμε λίγο, είναι πάρα πολύ σημαντική και θέλει διαφύλαξη, προσοχή και σεβασμό». #Ρένα Παπασπύρου (1938), 2021
Η εγκατάσταση της Ρένας Παπασπύρου σε βυθίζει μέσα της χωρίς να θέλεις πολλές εξηγήσεις, σε βάζει σε ένα σύστημα συνείδησης, αντίληψης, σκέψης και εμπειρίας, το οποίο είναι συγκινητικό.

Ρένα Παπασπύρου, «Βρυάξιδος 11 και Ασπασίας: Η άγνωστη όψη», 2021-2022, εγκατάσταση, Στέγη Ιδρύματος Ωνάση / Οnassis Cultural Centre Athens.
Ρένα Παπασπύρου,
«Βρυάξιδος 11 και Ασπασίας: Η άγνωστη όψη», 2021-2022, εγκατάσταση, Στέγη Ιδρύματος Ωνάση / Οnassis Cultural Centre Athens.

 

Χριστούγεννα 2023
Εξώφυλλο περιοδικού
Διαβάστε τις Θεσσαλικές Επιλογές όπως τυπώνονται
Διαβάστε
DEH
FYLLIANA
mikel
Κονδυλόπουλος
ΦΑΡΜΑΚΗΣ
cosmos epipla larisa sales epipla prosfores
RE.ARCH
Μονάδα φροντίδας Ηλικιωμένων
adritec europe sa
alkyon hotel skiathos
panagiotopoulos kataskeyastikh larisa
Μαργαρίτης Πρίφτης Φούρλας
the medical project
aimogiagnosi
cps
FIORENTINO
xasampaliotis
ΚΑΨΙΩΧΑΣ
asteras
dalamagas
ground plan
Investa
iakentro exvsvmatikh
KALEMHS
monotech
Plitsi
thessalikes epiloges tilefono diafimisi
kaloghroy
MARIA KOKKA
papatriantafylloy
ΚΛΙΑΦΑ
Prapas
Μαξιμιάδης
koufoma-larisa
Δήμος Λαρισαίων