Advertorial

Σωτ. Ζησόπουλος – Γιώργος Σιοπούδης: Δυο κορυφαίοι βιολονίστες «επιστρέφουν» στη Λάρισα

Το φεστιβάλ «Μουσικότροπο» για μία ακόμη φορά έρχεται στο ΔΩΛ με ένα πλούσιο καλλιτεχνικό πρόγραμμα έτοιμο να μας προσφέρει υπέροχες μουσικές στιγμές με κορυφαίους καλλιτέχνες και μουσικά σύνολα που διαπρέπουν στην παγκόσμια μουσική σκηνή, αλλά και με εκπαιδευτικά προγράμματα – εργαστήρια για καλλιτέχνες, σπουδαστές της μουσικής, εκπαιδευτικούς, παιδιά, αλλά και όλους όσοι έχουν αγάπη και ενδιαφέρον για τη μουσική. Το φεστιβάλ πραγματοποιείται σε τέσσερα Σαββατοκύριακα, από τις 12 Μαρτίου έως τις 3 Απριλίου.
Στην πρώτη μεγάλη συναυλία, το Σάββατο 12 Μαρτίου, προσκεκλημένη είναι η Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών, υπό τη διεύθυνση του κορυφαίου μαέστρου Βύρωνα Φιδετζή. Σολίστ της βραδιάς θα είναι ο Λαρισαίος βιρτουόζος βιολονίστας Σωτήρης Ζησόπουλος που ζει και εργάζεται στη Γερμανία, ερμηνεύοντας το απαιτητικό κοντσέρτο για βιολί και ορχήστρα σε Ρε μείζονα, έργο 62 του Λ. β. Μπετόβεν. Η συναυλία είναι αφιερωμένη στο μεγάλο συνθέτη, για τα 250 χρόνια από τη γέννησή του και θα την προλογίσει ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών Νίκος Μαλιάρας.
Η δεύτερη συναυλία, το Σάββατο 19 Μαρτίου, περιλαμβάνει το διάσημο κουαρτέτο «QuartettOrfeo» της Ρώμης, μέλος του οποίου είναι ο Λαρισαίος εξαιρετικός βιολονίστας Γιώργος Σιοπούδης. Με το κουαρτέτο αυτό θα συμπράξει η πιανίστα και καθηγήτρια πιάνου και μουσικής συνοδείας του Δημοτικού Ωδείου Λάρισας, Ιωάννα Σιοπούδη σε ένα άκρως δεξιοτεχνικό έργο, το κουιντέτο του Σ. Φρανκ για πιάνο και κουαρτέτο εγχόρδων σε φα ελάσσονα. Τη συναυλία θα προλογίσει ο Σπύρος Καβαλλιεράτος, καθηγητής κιθάρας του ΔΩΛ.
Με αφορμή τις δυο αυτές εκδηλώσεις οι Θ. Ε. συνομιλούν με τους δύο διακεκριμένους βιολονίστες καθώς και με την καθηγήτρια πιάνου και μουσικής συνοδείας του Δημοτικού Ωδείου Λάρισας, κ. Ιωάννα Σιοπούδη, οι οποίοι μιλούν για τη δουλειά τους αλλά και το εξαιρετικό μουσικό έργο που συντελείται στη Λάρισα.


sotiris zisopoulos violi


Κύριε Ζησόπουλε, τι σηματοδοτεί για εσάς αυτή η εμφάνιση στη Λάρισα;

Με πολύ μεγάλη χαρά δέχτηκα την πρόσκληση του κυρίου Χρήστου Λενούτσου να λάβω μέρος στο Φεστιβάλ «Μουσικότροπο». Η επιθυμία μου να εμφανιστώ στη γενέτειρά μου τη Λάρισα υπήρξε ήδη εδώ και αρκετά χρόνια. Ιδιαίτερα ευτυχή με κάνει το γεγονός το ότι μου δίνεται η ευκαιρία να εμφανιστώ μετά από τόσα (περίπου 30) χρόνια απουσίας. Είναι επίσης μεγάλη τιμή για μένα η ευκαιρία που μου δίνεται να συνεργαστώ με μια από τις σημαντικότερες ορχήστρες στην Ελλάδα, τη Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών και με τον κορυφαίο μαέστρο τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό Βύρωνα Φιδετζή. Είμαι σίγουρος ότι η συνεργασία μας θα είναι καλλιτεχνικά δημιουργική. Ο κύριος Φιδετζής είναι ένας από τους πιο σημαντικούς, αγαπητούς και αξιότιμους μαέστρους.

Πως αξιολογείτε το Φεστιβάλ «Μουσικότροπο»;

Πρόκειται σίγουρα για ένα από τα σημαντικότερα Φεστιβάλ στην Ελλάδα. Με την ύπαρξη του, την καλλιτεχνική ποικιλία του και ταυτόχρονα τον εκπαιδευτικό χαρακτήρα του πλουτίζει καλλιτεχνικά την ήδη έντονη μουσική ζωή της Λάρισας. Ιδιαίτερα με χαροποιεί το γεγονός ότι η συναυλία θα δοθεί στο ΔΩΛ, στην ίδια αίθουσα όπου ως μαθητής εμφανίστηκα για πρώτη φορά μπροστά σε κοινό, ως μέλος της τότε Συμφωνικής ορχήστρας του Δημοτικού Ωδείου Λάρισας υπό τη διεύθυνση του αείμνηστου μαέστρου Γιάννη Τσανακά.

Που «κρύβεται» το μεγαλείο του κονσέρτου για βιολί του Μπετόβεν που θα παρουσιάσετε;

Το έργο το οποίο θα παρουσιάσουμε είναι το μοναδικό κοντσέρτο για βιολί και ορχήστρα του Λ. Β. Μπετόβεν, ένα πραγματικά μεγαλειώδες έργο και ένα από τα σημαντικότερα, αν όχι ίσως το σημαντικότερο κοντσέρτο για βιολί. Από πολλούς θεωρείται σαν μια συμφωνία με σόλο βιολί. Είχα προσωπικά πάντα την επιθυμία να το παίξω αυτό το έργο και θυμάμαι σαν σήμερα τα λόγια της καθηγήτριας μου κυρίας Δόσιου η οποία μου είπε το εξής όταν στο ΚΩΘ το πρωτομελέτησα μαζί της: «αυτό το έργο πρέπει να το μελετήσει κάθε βιολονίστας στη ζωή του αρκετά χρόνια, για να το εμφανίσεις όμως στο κοινό πρέπει να γίνεις τουλάχιστον 40». Είναι έργο το οποίο απαιτεί μεγάλη μουσική ωριμότητα και φυσικά τεχνική κατάρτιση του οργάνου. Και όπως όλα τα μεγάλα έργα της μουσικής, η εκμάθηση του δεν τελειώνει ποτέ. Κάθε φορά που έχω στα χέρια μου την παρτιτούρα ανακαλύπτω κάτι καινούργιο, κάτι διαφορετικό, ενδεχομένως αλλάζω τη γνώμη μου για κάποιο μέρος κτλ. Δεν φτάνει ποτέ η στιγμή στην οποία μπορεί να πει κανείς ότι «τώρα πλέον το ξέρω το έργο». Αλλά ακριβώς αυτό χαρακτηρίζει όλα τα μεγάλα έργα της μουσικής και γενικότερα της τέχνης, ότι η εκμάθηση τους δεν τελειώνει ποτέ και υπάρχει πάντα κάτι καινούργιο, κάτι ενδιαφέρον.


siopoudis giorgos


Γιώργο και Ιωάννα τι περιλαμβάνει η εμφάνιση σας «Μουσικότροπο»;

Θα παρουσιάσουμε δύο έργα κλασικής μουσικής, το κουαρτέτο εγχόρδων No.1 του Βραζιλιάνου νεοκλασικού συνθέτη H.Villa-Lobos(1887-1959) και το κουιντέτο σε Φα μινόρε του Βέλγου με γαλλική υπηκοότητα ρομαντικού συνθέτη, C.Franck(1822-1890) για έγχορδα και πιάνο.

Ποιες είναι οι ιδιαιτερότητες του προγράμματος;

Το κουαρτέτο εγχόρδων No.1 του H.Villa-Lobos είναι το πρώτο από τα 17 που συνέθεσε και θα είναι το πρώτο και για εμάς από τα δύο έργα που θα παρουσιάσουμε. Αποτελείται από 6 μέρη συνολικής διάρκειας 20 λεπτών. Το 1915 έγραψε 3 μέρη ονομάζοντας τη σύνθεση «Suíte Graciosa» αλλά το 1946, νομίζοντας ότι έχει χαθεί το χειρόγραφο, επανέλαβε τη συγγραφή της παρτιτούρας προσθέτοντας αυτή τη φορά άλλα 3 μέρη, για να της δώσει τη σημερινή της μορφή με επίσημη ονομασία «String Quartet No.1». Τα μέρη είναι τα εξής: 1. «Cantilena» – Andante, 2. «Brincadeira» – Allegretto scherzando, 3. «Canto lírico» – Moderato, 4. «Cançoneta» – Andantino quasi allegretto, 5. «Melancolia» – Lento, 6. «Saltando como um Saci» – Allegro. Για το δεύτερο κατά σειρά έργο, θα προσθέσουμε στο κουαρτέτο εγχόρδων το πιάνο, έτσι θα είμαστε πλήρης, για να παρουσιάσουμε το μοναδικό σε αριθμό αλλά και ποιότητα κουιντέτο σε Φα μινόρε του C.Franck (1822-1890), επιλογή που μας δίνει την ευκαιρία να τιμήσουμε τα 200 χρόνια από τη γέννησή του. Η σύνθεση που ολοκληρώθηκε το 1879, περιγράφεται ως ένα από τα σημαντικότερα και με έντονη συναισθηματική δύναμη έργα του. Αποτελείται από 3 μέρη συνολικής διάρκειας 35 λεπτών περίπου: 1. Molto moderato, quasi lento, 2. Lento, con molto sentiment, 3. Allegro non troppo, ma con fuoco και αντιπροσωπεύει απόλυτα τις μουσικές μας προτιμήσεις οι οποίες προέρχονται, συχνά, από τη ρομαντική περίοδο της κλασικής μουσικής (1830-1890) που πιστά υπηρέτησε ο C.Franck.

Τι σημαίνει για εσάς και για τη μουσική γενικότερα η διοργάνωση του «Μουσικότροπου»;

Για εμάς, ως βιολογικά και μουσικά αδέρφια είναι μία ευκαιρία να παίξουμε τη μουσική που υπηρετούμε για τους δικούς μας ανθρώπους και να δώσουμε στους πολίτες της γενέτειράς μας, μέρος της εμπειρίας και της γνώσης που αποκτήσαμε όλα αυτά τα χρόνια. Έχουν περάσει πάνω από 30 χρόνια από την τελευταία φορά που παίξαμε μαζί στη Λάρισα, όταν ήμασταν ακόμα παιδιά στις μαθητικές επιδείξεις του Ωδείου. Πίσω από κάθε διοργάνωση υπάρχουν άνθρωποι, πρόσωπα όπως αυτό του Χρήστου Λενούτσου τον οποίο και ευχαριστούμε θερμά για την πρόσκληση αλλά και γενικότερα, για την ιδέα της δημιουργίας του φεστιβάλ που σε συνεργασία με το Δ.Ω.Λ. δίνει την ευκαιρία στο θεσσαλικό κοινό να έρθει σε επαφή με διεθνούς φήμης καλλιτέχνες και να απολαύσει έντονες μουσικές στιγμές, όπως επίσης, και τη δυνατότητα να διευρύνει τους ορίζοντές του μέσα από ποικίλα σεμινάρια και καλλιτεχνικά εργαστήρια. Τιμή και συγκίνηση, λοιπόν, είναι τα συναισθήματά μας για τη συμμετοχή μας στο φεστιβάλ και ανυπομονούμε να έρθουμε σε επαφή με το κοινό του τόπου μας το βράδυ του Σαββάτου στις 19 Μαρτίου.

ΒΙΟ

* Ο Σωτήρης Ζησόπουλος γεννήθηκε στη Λάρισα το 1971. Πήρε τα πρώτα μαθήματα βιολιού στο ΔΩΛ με την Μάγδα Σακελλαρίδου, τον Stefan Laetu και θεωρητικά (πτυχίο αρμονίας) με τον Ιωάννη Τσανακά. Από το 1990 σπούδασε στο ΚΩΘ αποφοιτώντας με δίπλωμα βιολιού από την τάξη της Ντάνη Δόσιου το 1994 με άριστα παμψηφεί. Συνέχισε τις σπουδές του με τον διεθνούς φήμης αυστριακό βιολονίστα Lukas David στη Hochschule für Musik Detmold της Γερμανίας παίρνοντας το künstlerischer Reifeprüfung το 1999. Ακολούθησαν περαιτέρω σπουδές βιολιού με τους διεθνούς φήμης βιολονίστες Ruggiero Ricci, Ivry Gitlis, Theo Olof και Mincho Minchev. Απέσπασε δύο φορές βραβείο, το 1993 και το 1994 στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Μουσικής Δωματίου HELEXPO στη Θεσσαλονίκη. Τις δύο αυτές χρονιές υπήρξε κορυφαίος της ορχήστρας νέων της Μεσογείου με την οποία εμφανίστηκε σε πόλεις της Γαλλίας και της Ιταλίας, του Μαρόκο και της Τυνησίας. Ήδη κατά τη διάρκεια των σπουδών του στην Ελλάδα εμφανίστηκε σε ρεσιτάλ με πιάνο και ως σολίστ με την ορχήστρα του ΚΩΘ υπό τη διεύθυνση του Γιώργου Θύμη. Από το 1995 υπήρξε μέλος της ορχήστρας δωματίου «Fonte di musica» με την οποία εμφανίστηκε ως μέλος και ως σολίστ σε δεκάδες πόλεις της Γερμανίας καθώς επίσης και στο Φεστιβάλ του Salzburg. Έπαιξε με τον καθηγητή του Lukas David σε έργα μουσικής δωματίου σε πόλεις της Γερμανίας, στο Linz της Αυστρίας (Bruckner Festtage), στο Schleswig Holstein Φεστιβάλ, Ισπανία και Ταϊλάνδη. Από το 2003 έως και το 2005 υπήρξε μέλος της ορχήστρας του Stadttheater Bielefeld. Από το 2005έως και σήμερα διδάσκει βιολί, βιόλα και μουσική δωματίου στο Musikschule für den Kreis Gütersloh. Εξακολουθεί να δίνει συναυλίες με ρεσιτάλ βιολιού-πιάνου, με τρίο με πιάνο και ως σολίστ με ορχήστρα σε πόλεις της Γερμανίας. Είναι μέλος της ορχήστρας δωματίου «Le noueve musici».
* Η Ιωάννα Σιοπούδη γεννήθηκε στη Λάρισα το 1974. Σπούδασε Πιάνο στο Δ.Ω.Λ. με τους Λ. Ρίζου και Τ. Σακελλάριο και αρμονία με τους Δ. Δημόπουλο και Ι. Τσανακά. Στα μαθητικά της χρόνια υπήρξε μέλος και συνοδός-πιανίστα της Γυναικείας Χορωδίας, όπως και συνοδός στις τάξεις οργάνων και μονωδίας.
Έδωσε ατομικά ρεσιτάλ και εμφανίστηκε σε συναυλίες ως μέλος συνόλων μουσικής δωματίου αλλά και ως σολίστ με την Συμφωνική Ορχήστρα.
Παράλληλα με τις σπουδές της στο Δ.Ω.Λ., παρακολούθησε σεμινάρια και μελέτησε εντατικά με σημαντικούς παιδαγωγούς, όπως οι Γ. Χατζηνίκος, Δ. Ευνουχίδου, R. Penkova, Ρ. Οικονομίδου, Δ. Τουφεξής κ.ά.
Η αναζήτηση για περαιτέρω καλλιτεχνική εκπαίδευση την οδήγησε στο Πανεπιστήμιο Mozarteum του Salzburg Αυστρίας, στο τμήμα Instrumental-Gesangs Paedagogik(ειδίκευση πιάνο) με καθηγητή τον G.Kern.
Το 1995 απέκτησε Δίπλωμα Διδασκαλίας και μετά από πληθώρα μουσικών δράσεων, εμπειριών και βιωμάτων υψηλού επιπέδου, αποφοίτησε με Magister Artium το 1998.
Η μετέπειτα επιστροφή στην αγαπημένη της Λάρισα και το Δ.Ω.Λ. αποτέλεσε φυσική συνέχεια της πρότερης ποικίλης καλλιτεχνικής της δραστηριότητας, η οποία εμπλουτίστηκε και με το δύσκολο έργο της διδασκαλίας του οργάνου.
Μακροχρόνια και γόνιμη, επίσης, είναι η συνεργασία της με τον μαέστρο Δ. Καρβούνη (Μουσικός Σύλλογος, Παιδική και Μικτή Χορωδία του Δ.Ω.Λ.) και το οργανικό σύνολό του «Ενωδεία», στο οποίο παίζοντας, «απολαμβάνει» τραγούδια αγαπημένων συνθετών και ποιητών, όπως και μουσική από το θέατρο και τον κινηματογράφο.
* Ο Γιώργος Σιοπούδης γεννήθηκε στη Λάρισα το 1978. Σπούδασε Βιολί στο Δ.Ω.Λ. με τους Σ. Λαέτσου και Δ. Χανδράκη. Υπήρξε μέλος, ως μαθητής, της Συμφωνικής Ορχήστρας του Δ.Ω.Λ. υπό την διεύθυνση των Ι. Τσανακά και Δ. Δημόπουλου και της Παιδικής Χορωδίας του Δ.Ω.Λ. κατά τη διάρκεια της «χρυσής» εποχής της με μαέστρο τον Δ. Καρβούνη. Εμφανίστηκε ως σολίστ με την ορχήστρα του Δ.Ω.Λ. σε ηλικία 12 ετών υπό την διεύθυνση του Γ. Χατζηνίκου. Συνέχισε τις σπουδές του στο «Conservatorio di Santa Cecilia» της Ρώμης, όπου και πήρε το Bachelor Βιολιού και Καθηγητή Ορχήστρας. Ολοκλήρωσε τις σπουδές του με Master στο Σολιστικό Βιολί με άριστα υπό την καθοδήγηση του καθηγητή M.Pepe. Παρακολούθησε Masterclass με τους Uto Ughi, Λ. Καβάκο, M. Fiorini κ.α. Τα τελευταία 20 χρόνια ζει και εργάζεται στη Ρώμη ως καθηγητής και μόνιμο μέλος της συμφωνικής ορχήστρας της πόλης «Città di Roma». Έχει παίξει υπό τη διεύθυνση των R. Muti, E.Morricone, D. Renzetti, P.L.Graf, S. Corsi και πολλών άλλων. Είναι πρώτο βιολί της «Romae Philarmonia Orchestra» από το 2018 μέχρι και σήμερα με την οποία πραγματοποίησε περιοδεία στα σημαντικότερα θέατρα της Κίνας ως σολίστ και πρώτο βιολί με πάνω από 15 παραστάσεις. Υπήρξε πρώτο βιολί της ορχήστρας του «Conservatorio di Santa Cecilia» για τη σεζόν 2013/14. Εμφανίστηκε ως σολίστ με την εθνική ορχήστρα του Παναμά στο ομώνυμο θέατρο της χώρας. Υπήρξε μέλος του κουαρτέτου «Cecilia Classica» με το οποίο έδωσε σειρά συναυλιών στα ιστορικότερα θέατρα της Ιταλίας. Είναι μέλος πολλαπλών ορχηστρικών συνόλων και μουσικής δωματίου, όπως το «QuartettOrfeo», που εκτός από την καλλιτεχνική του δράση προσπαθεί να συνεισφέρει στη στήριξη και ανάπτυξης της μουσικής σε φτωχές περιοχές του κόσμου, μέσω πρωτοβουλιών όπως το «MusicFor». Παίζει ζωντανά και ηχογραφεί, σε τακτική βάση, για την τηλεόραση, το σινεμά, το ραδιόφωνο και το θέατρο.

Αυγουστος 2024
Εξώφυλλο περιοδικού
Διαβάστε τις Θεσσαλικές Επιλογές όπως τυπώνονται
Διαβάστε
ΔΕΗ ΓΑΙΑ
FYLLIANA
mikel
Κονδυλόπουλος
ΦΑΡΜΑΚΗΣ
cosmos epipla larisa sales epipla prosfores
RE.ARCH
Μονάδα φροντίδας Ηλικιωμένων
adritec europe sa
alkyon hotel skiathos
panagiotopoulos kataskeyastikh larisa
Μαργαρίτης Πρίφτης Φούρλας
the medical project
aimogiagnosi
cps
FIORENTINO
xasampaliotis
ΚΑΨΙΩΧΑΣ
asteras
dalamagas
ground plan
Investa
iakentro exvsvmatikh
KALEMHS
monotech
Plitsi
thessalikes epiloges tilefono diafimisi
kaloghroy
MARIA KOKKA
papatriantafylloy
ΚΛΙΑΦΑ
Prapas
Μαξιμιάδης
koufoma-larisa
Δήμος Λαρισαίων