Σωτ. Ζησόπουλος – Γιώργος Σιοπούδης: Δυο κορυφαίοι βιολονίστες «επιστρέφουν» στη Λάρισα
Το φεστιβάλ «Μουσικότροπο» για μία ακόμη φορά έρχεται στο ΔΩΛ με ένα πλούσιο καλλιτεχνικό πρόγραμμα έτοιμο να μας προσφέρει υπέροχες μουσικές στιγμές με κορυφαίους καλλιτέχνες και μουσικά σύνολα που διαπρέπουν στην παγκόσμια μουσική σκηνή, αλλά και με εκπαιδευτικά προγράμματα – εργαστήρια για καλλιτέχνες, σπουδαστές της μουσικής, εκπαιδευτικούς, παιδιά, αλλά και όλους όσοι έχουν αγάπη και ενδιαφέρον για τη μουσική. Το φεστιβάλ πραγματοποιείται σε τέσσερα Σαββατοκύριακα, από τις 12 Μαρτίου έως τις 3 Απριλίου.
Στην πρώτη μεγάλη συναυλία, το Σάββατο 12 Μαρτίου, προσκεκλημένη είναι η Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών, υπό τη διεύθυνση του κορυφαίου μαέστρου Βύρωνα Φιδετζή. Σολίστ της βραδιάς θα είναι ο Λαρισαίος βιρτουόζος βιολονίστας Σωτήρης Ζησόπουλος που ζει και εργάζεται στη Γερμανία, ερμηνεύοντας το απαιτητικό κοντσέρτο για βιολί και ορχήστρα σε Ρε μείζονα, έργο 62 του Λ. β. Μπετόβεν. Η συναυλία είναι αφιερωμένη στο μεγάλο συνθέτη, για τα 250 χρόνια από τη γέννησή του και θα την προλογίσει ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών Νίκος Μαλιάρας.
Η δεύτερη συναυλία, το Σάββατο 19 Μαρτίου, περιλαμβάνει το διάσημο κουαρτέτο «QuartettOrfeo» της Ρώμης, μέλος του οποίου είναι ο Λαρισαίος εξαιρετικός βιολονίστας Γιώργος Σιοπούδης. Με το κουαρτέτο αυτό θα συμπράξει η πιανίστα και καθηγήτρια πιάνου και μουσικής συνοδείας του Δημοτικού Ωδείου Λάρισας, Ιωάννα Σιοπούδη σε ένα άκρως δεξιοτεχνικό έργο, το κουιντέτο του Σ. Φρανκ για πιάνο και κουαρτέτο εγχόρδων σε φα ελάσσονα. Τη συναυλία θα προλογίσει ο Σπύρος Καβαλλιεράτος, καθηγητής κιθάρας του ΔΩΛ.
Με αφορμή τις δυο αυτές εκδηλώσεις οι Θ. Ε. συνομιλούν με τους δύο διακεκριμένους βιολονίστες καθώς και με την καθηγήτρια πιάνου και μουσικής συνοδείας του Δημοτικού Ωδείου Λάρισας, κ. Ιωάννα Σιοπούδη, οι οποίοι μιλούν για τη δουλειά τους αλλά και το εξαιρετικό μουσικό έργο που συντελείται στη Λάρισα.
Κύριε Ζησόπουλε, τι σηματοδοτεί για εσάς αυτή η εμφάνιση στη Λάρισα;
Με πολύ μεγάλη χαρά δέχτηκα την πρόσκληση του κυρίου Χρήστου Λενούτσου να λάβω μέρος στο Φεστιβάλ «Μουσικότροπο». Η επιθυμία μου να εμφανιστώ στη γενέτειρά μου τη Λάρισα υπήρξε ήδη εδώ και αρκετά χρόνια. Ιδιαίτερα ευτυχή με κάνει το γεγονός το ότι μου δίνεται η ευκαιρία να εμφανιστώ μετά από τόσα (περίπου 30) χρόνια απουσίας. Είναι επίσης μεγάλη τιμή για μένα η ευκαιρία που μου δίνεται να συνεργαστώ με μια από τις σημαντικότερες ορχήστρες στην Ελλάδα, τη Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών και με τον κορυφαίο μαέστρο τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό Βύρωνα Φιδετζή. Είμαι σίγουρος ότι η συνεργασία μας θα είναι καλλιτεχνικά δημιουργική. Ο κύριος Φιδετζής είναι ένας από τους πιο σημαντικούς, αγαπητούς και αξιότιμους μαέστρους.
Πως αξιολογείτε το Φεστιβάλ «Μουσικότροπο»;
Πρόκειται σίγουρα για ένα από τα σημαντικότερα Φεστιβάλ στην Ελλάδα. Με την ύπαρξη του, την καλλιτεχνική ποικιλία του και ταυτόχρονα τον εκπαιδευτικό χαρακτήρα του πλουτίζει καλλιτεχνικά την ήδη έντονη μουσική ζωή της Λάρισας. Ιδιαίτερα με χαροποιεί το γεγονός ότι η συναυλία θα δοθεί στο ΔΩΛ, στην ίδια αίθουσα όπου ως μαθητής εμφανίστηκα για πρώτη φορά μπροστά σε κοινό, ως μέλος της τότε Συμφωνικής ορχήστρας του Δημοτικού Ωδείου Λάρισας υπό τη διεύθυνση του αείμνηστου μαέστρου Γιάννη Τσανακά.
Που «κρύβεται» το μεγαλείο του κονσέρτου για βιολί του Μπετόβεν που θα παρουσιάσετε;
Το έργο το οποίο θα παρουσιάσουμε είναι το μοναδικό κοντσέρτο για βιολί και ορχήστρα του Λ. Β. Μπετόβεν, ένα πραγματικά μεγαλειώδες έργο και ένα από τα σημαντικότερα, αν όχι ίσως το σημαντικότερο κοντσέρτο για βιολί. Από πολλούς θεωρείται σαν μια συμφωνία με σόλο βιολί. Είχα προσωπικά πάντα την επιθυμία να το παίξω αυτό το έργο και θυμάμαι σαν σήμερα τα λόγια της καθηγήτριας μου κυρίας Δόσιου η οποία μου είπε το εξής όταν στο ΚΩΘ το πρωτομελέτησα μαζί της: «αυτό το έργο πρέπει να το μελετήσει κάθε βιολονίστας στη ζωή του αρκετά χρόνια, για να το εμφανίσεις όμως στο κοινό πρέπει να γίνεις τουλάχιστον 40». Είναι έργο το οποίο απαιτεί μεγάλη μουσική ωριμότητα και φυσικά τεχνική κατάρτιση του οργάνου. Και όπως όλα τα μεγάλα έργα της μουσικής, η εκμάθηση του δεν τελειώνει ποτέ. Κάθε φορά που έχω στα χέρια μου την παρτιτούρα ανακαλύπτω κάτι καινούργιο, κάτι διαφορετικό, ενδεχομένως αλλάζω τη γνώμη μου για κάποιο μέρος κτλ. Δεν φτάνει ποτέ η στιγμή στην οποία μπορεί να πει κανείς ότι «τώρα πλέον το ξέρω το έργο». Αλλά ακριβώς αυτό χαρακτηρίζει όλα τα μεγάλα έργα της μουσικής και γενικότερα της τέχνης, ότι η εκμάθηση τους δεν τελειώνει ποτέ και υπάρχει πάντα κάτι καινούργιο, κάτι ενδιαφέρον.
Γιώργο και Ιωάννα τι περιλαμβάνει η εμφάνιση σας «Μουσικότροπο»;
Θα παρουσιάσουμε δύο έργα κλασικής μουσικής, το κουαρτέτο εγχόρδων No.1 του Βραζιλιάνου νεοκλασικού συνθέτη H.Villa-Lobos(1887-1959) και το κουιντέτο σε Φα μινόρε του Βέλγου με γαλλική υπηκοότητα ρομαντικού συνθέτη, C.Franck(1822-1890) για έγχορδα και πιάνο.
Ποιες είναι οι ιδιαιτερότητες του προγράμματος;
Το κουαρτέτο εγχόρδων No.1 του H.Villa-Lobos είναι το πρώτο από τα 17 που συνέθεσε και θα είναι το πρώτο και για εμάς από τα δύο έργα που θα παρουσιάσουμε. Αποτελείται από 6 μέρη συνολικής διάρκειας 20 λεπτών. Το 1915 έγραψε 3 μέρη ονομάζοντας τη σύνθεση «Suíte Graciosa» αλλά το 1946, νομίζοντας ότι έχει χαθεί το χειρόγραφο, επανέλαβε τη συγγραφή της παρτιτούρας προσθέτοντας αυτή τη φορά άλλα 3 μέρη, για να της δώσει τη σημερινή της μορφή με επίσημη ονομασία «String Quartet No.1». Τα μέρη είναι τα εξής: 1. «Cantilena» – Andante, 2. «Brincadeira» – Allegretto scherzando, 3. «Canto lírico» – Moderato, 4. «Cançoneta» – Andantino quasi allegretto, 5. «Melancolia» – Lento, 6. «Saltando como um Saci» – Allegro. Για το δεύτερο κατά σειρά έργο, θα προσθέσουμε στο κουαρτέτο εγχόρδων το πιάνο, έτσι θα είμαστε πλήρης, για να παρουσιάσουμε το μοναδικό σε αριθμό αλλά και ποιότητα κουιντέτο σε Φα μινόρε του C.Franck (1822-1890), επιλογή που μας δίνει την ευκαιρία να τιμήσουμε τα 200 χρόνια από τη γέννησή του. Η σύνθεση που ολοκληρώθηκε το 1879, περιγράφεται ως ένα από τα σημαντικότερα και με έντονη συναισθηματική δύναμη έργα του. Αποτελείται από 3 μέρη συνολικής διάρκειας 35 λεπτών περίπου: 1. Molto moderato, quasi lento, 2. Lento, con molto sentiment, 3. Allegro non troppo, ma con fuoco και αντιπροσωπεύει απόλυτα τις μουσικές μας προτιμήσεις οι οποίες προέρχονται, συχνά, από τη ρομαντική περίοδο της κλασικής μουσικής (1830-1890) που πιστά υπηρέτησε ο C.Franck.
Τι σημαίνει για εσάς και για τη μουσική γενικότερα η διοργάνωση του «Μουσικότροπου»;
Για εμάς, ως βιολογικά και μουσικά αδέρφια είναι μία ευκαιρία να παίξουμε τη μουσική που υπηρετούμε για τους δικούς μας ανθρώπους και να δώσουμε στους πολίτες της γενέτειράς μας, μέρος της εμπειρίας και της γνώσης που αποκτήσαμε όλα αυτά τα χρόνια. Έχουν περάσει πάνω από 30 χρόνια από την τελευταία φορά που παίξαμε μαζί στη Λάρισα, όταν ήμασταν ακόμα παιδιά στις μαθητικές επιδείξεις του Ωδείου. Πίσω από κάθε διοργάνωση υπάρχουν άνθρωποι, πρόσωπα όπως αυτό του Χρήστου Λενούτσου τον οποίο και ευχαριστούμε θερμά για την πρόσκληση αλλά και γενικότερα, για την ιδέα της δημιουργίας του φεστιβάλ που σε συνεργασία με το Δ.Ω.Λ. δίνει την ευκαιρία στο θεσσαλικό κοινό να έρθει σε επαφή με διεθνούς φήμης καλλιτέχνες και να απολαύσει έντονες μουσικές στιγμές, όπως επίσης, και τη δυνατότητα να διευρύνει τους ορίζοντές του μέσα από ποικίλα σεμινάρια και καλλιτεχνικά εργαστήρια. Τιμή και συγκίνηση, λοιπόν, είναι τα συναισθήματά μας για τη συμμετοχή μας στο φεστιβάλ και ανυπομονούμε να έρθουμε σε επαφή με το κοινό του τόπου μας το βράδυ του Σαββάτου στις 19 Μαρτίου.
ΒΙΟ