Advertorial

Πάνος Σάπκας: Το Αρχαίο Θέατρο ορίζει τη νέα ταυτότητα της πόλης

Ο Αντιδήμαρχος Πολιτισμού και εκ νέου υποψήφιος στις Αυτοδιοικητικές Εκλογές εκφράζει την πρόθεσή του να συνεχίσει να εργάζεται για την ανάδειξη του καλλιτεχνικού δυναμικού της Λάρισας.

Ο Πάνος Σάπκας δεν ξεχωρίζει τις Τέχνες. Όλες τον συγκινούν, τον εκπλήσσουν και τον ταξιδεύουν και ο Πολιτισμός, όπως τον αντιλαμβάνεται, δεν είναι απλά μια σειρά καλλιτεχνικών διοργανώσεων, αλλά ένας θεσμός που ενώνει και ενεργοποιεί.
Θέτοντας εκ νέου τον εαυτό του στην κρίση των Λαρισαίων ως υποψήφιος δημοτικός σύμβουλος στο πλευρό του Απ. Καλογιάννη, στη συνέντευξη που ακολουθεί μιλά για τα σχέδια και τον οραματισμό του για το μέλλον, καθώς και για τη δέσμευση της Αντιδημαρχίας Πολιτισμού στη συνέργεια, τη συμπερίληψη, τη διάδραση και την ενίσχυση της δημιουργίας και του δημιουργού.
Όπως αναφέρει ο αντιδήμαρχος Πολιτισμού, η πολιτιστική ταυτότητα της Λάρισας αντικατοπτρίζει την ιστορία και την πολιτισμική κληρονομιά της, με το Αρχαίο Θέατρο να σηματοδοτεί το παρόν αλλά και το μέλλον της.  Τέλος, επισημαίνει τον ρόλο του πολιτισμού σε περιόδους καταστροφής, όπως οι πρόσφατες καταστροφικές πλημμύρες, και το πώς οι καλλιτέχνες μπορούν να συνεισφέρουν με τον τρόπο τους στην ενίσχυση της αλληλεγγύης.

Κύριε Σάπκα, να ξεκινήσουμε λίγο ανάποδα; Πριν την ερώτηση δηλαδή για το τι έχει κάνει η Αντιδημαρχία Πολιτισμού για την πόλη και τους Λαρισαίους, να δούμε τι απολαμβάνει περισσότερο ο Πάνος Σάπκας, ως άνθρωπος του πολιτισμού; Ένα βιβλίο; Μια θεατρική παράσταση; Ένα μουσικό σύνολο;
Δε μου αρέσουν τα διλήμματα (γέλια). Όλες οι μορφές τέχνης με ενδιαφέρουν και τις απολαμβάνω, αρκεί τα έργα να διακρίνονται από ποιότητα, έμπνευση, καινοτομία, ταλέντο. Ομολογώ ότι έχω μεγάλη αδυναμία στη μουσική. Για μια μουσική εκδήλωση είμαι ικανός να φτάσω… μακριά. Θα ταξίδευα για να ακούσω για παράδειγμα, τη Μυρτώ Παπαθανασίου να τραγουδάει (ευτυχώς έρχεται αυτή εδώ…) ή για μια συναυλία με διευθυντή ορχήστρας τον Θεόδωρο Κουρεντζή. Τώρα τελευταία, έχω παθιαστεί με το projection mapping… Τι μαγικά μπορεί να κάνει στην τέχνη η τεχνολογία. Να κάνει, ας πούμε τον Ιπποκράτη, animation! Στην πραγματικότητα δεν ξεχωρίζω τα είδη τέχνης. Όλα μπορούν να με συγκινήσουν, να με ταξιδέψουν, να με εκπλήξουν!

 

panos sapkas antidimarxos politismou

Ο πολιτισμός δεν είναι πολυτέλεια. Eίναι δικαίωμα και καθήκον, προσφέροντας σε όλους την ευκαιρία είτε στο θέαμα, είτε στη δημιουργία ή και στα δύο.

 

-Πώς θα ορίζατε την πολιτιστική ταυτότητα της πόλης; Και πώς επιδρά σε αυτή, η αποκάλυψη του Αρχαίου Θεάτρου;
Η πολιτιστική ταυτότητα της Λάρισας αντικατοπτρίζει την πλούσια ιστορία και την ποικιλόμορφη πολιτισμική κληρονομιά της περιοχής. Έχει βαθιές ρίζες στην αρχαία και βυζαντινή ιστορία, καθώς και στη σύγχρονη εποχή. Το χαρακτηριστικό της, όπως πολλές φορές έχω πει, είναι πως σε όλη την ιστορία της υπήρξε καλλιτεχνομάνα. Δεν ξέρω πώς εξηγείται αυτό. Ίσως είναι εύφορος ο κάμπος. Μπορεί κι η ανοιχτωσιά του. Εκεί μάλλον οφείλεται και το ανοιχτό της πνεύμα. Η ζωντάνια της. Το Α΄ Αρχαίο Θέατρο δεν επιδρά απλώς, τα επισκιάζει όλα! Η αποκάλυψή του ήταν κοσμογονικό γεγονός για το παρόν και το μέλλον της. Ήδη η πόλη έχει αλλάξει και πρόκειται να αλλάξει πολύ ακόμη.

-Πώς σκοπεύετε να εκμεταλλευτείτε το Αρχαίο Θέατρο; Εξετάζετε ίσως την ίδρυση ενός θεατρικού φεστιβάλ στα πρότυπα άλλων αρχαίων θεάτρων όπως της Δωδώνης και της Επιδαύρου;
Εννοείται. Όταν με το καλό ολοκληρωθεί, πολλά μπορούμε να κάνουμε. Ένα φεστιβάλ όπως αυτό της Επιδαύρου και θέλουμε και μπορεί να γίνει. Φανταστείτε την ώθηση που θα δώσει στην οικονομία, τον τουρισμό, τον πολιτισμό.

-Οι δράσεις της Αντιδημαρχίας είναι αναμφίβολα καθημερινές, πολυδιάστατες και απευθύνονται σε όλους. Ποιος είναι ο σχεδιασμός και ο οραματισμός για το μέλλον;
Καταρχάς, να συνεχίσουμε ό,τι ξεκινήσαμε. Είναι ένας διαρκής αγώνας. Τίποτε δεν είναι δεδομένο. Δεδομένο είναι μόνο, ότι εργαζόμαστε με γνώμονα τη συνέργεια, τη συμπερίληψη, τη διάδραση, την ενίσχυση της δημιουργίας και του δημιουργού. Όταν λέμε ότι ο πολιτισμός δεν είναι πολυτέλεια, είναι δικαίωμα και καθήκον, αυτό εννοούμε: να έχουν όλοι την ευκαιρία είτε στο θέαμα είτε στη δημιουργία ή και στα δύο. Ο πολιτισμός είναι ο δεσμός που μας ενώνει και μας ενεργοποιεί.

-Προφανώς σε έναν σχεδιασμό εκτός από επιτυχίες, υπάρχουν επίσης λάθη, παραλείψεις ή αστοχίες. Τι θα διορθώνατε και πού θεωρείτε ότι μπορούν να υπάρχουν βελτιώσεις;
Εχθρός του καλού είναι το καλύτερο. Θα προσπαθήσουμε άμεσα να διορθώσουμε τις υποδομές, όπως το Χατζηγιάννειο που χρειάζεται επειγόντως ανανέωση και αλλαγή στον τρόπο που λειτουργεί. Το Κουκλοθέατρο στον Μύλο και το Μουσείο Κούκλας, επίσης. Να ολοκληρωθεί το Προσκήνιο Πολιτισμού (ΟΥΗΛ). Να γίνει το Μουσείο Πόλης. Έχουμε κάνει πολλά, θα κάνουμε περισσότερα.

-Είναι γεγονός ότι η Λάρισα έχει και την ευκαιρία και τη δυνατότητα να προκαλέσει το διεθνές ενδιαφέρον και να δημιουργήσει προϋποθέσεις για μια μητρόπολη στην καρδιά της Ελλάδας. Ποια είναι ωστόσο τα «βήματα» που πρέπει να γίνουν προς αυτή την κατεύθυνση;
Η Λάρισα ανέκαθεν προκαλούσε σίγουρα το πανελλήνιο, ενίοτε και το διεθνές ενδιαφέρον, με τα ταλέντα της, τα έργα της, κάποιες δράσεις της, όπως το Πανθεσσαλικό Φεστιβάλ Ποίησης που έχει γίνει σημείο αναφοράς για τη λογοτεχνία και στη χώρα και στο εξωτερικό, οι διακρίσεις και τα βραβεία των μουσικών μας σχημάτων, το Θεσσαλικό θέατρο, το Φεστιβάλ Πηνειού με την Ευρωπαϊκή Γιορτή της Μουσικής και πολλά άλλα. Μητρόπολη θα μπορέσει να γίνει με όλα αυτά κι άλλα πολλά, αλλά κυρίως με το Αρχαίο Θέατρο. Έχουμε τεράστια ευθύνη απέναντι στους πολίτες, την πόλη, τη χώρα. Το Θέατρο είναι ο πυρήνας της ταυτότητάς μας και με βάση αυτό το σκεπτικό πρέπει να ενεργούμε. Με σεβασμό, σοβαρότητα και όραμα.

-Και τι μπορεί να κάνει ο πολιτισμός σε μια περίπτωση καταστροφής, σαν αυτή που ζήσαμε πρόσφατα με τις πλημμύρες;
Σίγουρα να μη μείνει αδρανής, αλλά να σταθεί αλληλέγγυος με τον δικό του τρόπο. Ο καθένας πρέπει να προσφέρει ό,τι μπορεί και με βάσει αυτό που ξέρει να κάνει. Ο καλλιτέχνης ξέρει να τραγουδάει, να παίζει θέατρο κοκ. Αυτό πρέπει να συνεχίσει να κάνει, βοηθώντας τον συνάνθρωπό του που υποφέρει, με την τέχνη του που λειτουργεί παρηγορητικά και δίνοντας από το υστέρημά του, όπως όλοι.
Όπως πολύ εύστοχα είπε ο Φοίβος Δεληβοριάς, η τέχνη δεν έχει ανάγκη μεσίστιες σημαίες για να δείξει ότι είναι καθημερινά μέσα στους άλλους. Έτσι, δώσαμε τα έσοδα από τη συναυλία αφιέρωμα στην Κάλλας με την ΚΟΑ και τη Μυρτώ Παπαθανασίου για τις ανάγκες των πλημμυροπαθών. Οι μουσικοί της ΚΟΑ και η Μυρτώ, μας παραχώρησαν τα πνευματικά δικαιώματα της συναυλίας και τη μεταδώσαμε ζωντανά σε videowall στην πλατεία Αγ. Βησσαρίωνα ώστε να τη χαρεί όλος ο κόσμος. Επίσης, δώσαμε τα έσοδα από τον 10ο Μύλο Παραστατικών Τεχνών στον Μύλο του Παππά. Προβάλλαμε το projection mapping “Ιπποκράτης ο Θεραπευτής” με σχετικά μηνύματα για το περιβάλλον και την υγεία, στον τοίχο της Ιατρικής Σχολής-κτίριο Κατσίγρα, παράλληλα με υπαίθρια αιμοδοσία από το ΠΓΝΛ.
Κοιτάξτε, γνώμονας της πολιτικής μας είναι το γενικό συμφέρον. Αλλιώς, για εμάς, δεν έχει νόημα…

 

 

 

Αυγουστος 2024
Εξώφυλλο περιοδικού
Διαβάστε τις Θεσσαλικές Επιλογές όπως τυπώνονται
Διαβάστε
cosmos-epipla-larisa
Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης
koufoma-larissa-koufomata
FYLLIANA
mikel
ΔΕΗ ΓΑΙΑ
cps
Κονδυλόπουλος
ΦΑΡΜΑΚΗΣ
RE.ARCH
Μονάδα φροντίδας Ηλικιωμένων
panagiotopoulos kataskeyastikh larisa
alkyon hotel skiathos
the medical project
Μαργαρίτης Πρίφτης Φούρλας
xasampaliotis
aimogiagnosi
asteras
dalamagas
ground plan
Investa
iakentro exvsvmatikh
Plitsi
kaloghroy
Prapas
MARIA KOKKA
thessalikes epiloges tilefono diafimisi
ΚΛΙΑΦΑ
Μαξιμιάδης
papatriantafylloy