Advertorial
asteras
dalamagas
KALEMHS
koufoma-larisa
Δήμος Λαρισαίων

Tεχνοτροπίες – Σχόλια Τέχνης από την Εικαστική Επιμελήτρια – Μουσειολόγο Βαλεντίνη Μαργαριτοπούλου

#«Ελέκτρο230»
Εικαστική παρέμβαση σε έναν από τους εναπομείναντες μεταλλικούς στύλους της ΕΥΗΛ του 1925-1930 στην οδό Ερυθρού Σταυρού στη Λάρισα.

Ελέκτρο230» (Οκτ. 2021) Δημιουργοί: Γιάννης Πέτρου - Κωστής Τσιάχας Επιμέλεια: Βαλεντίνη Μαργαριτοπούλου Υποστήριξη: ΔΕΔΔΗΕ
“Ελέκτρο230” (Οκτ. 2021) Δημιουργοί: Γιάννης Πέτρου – Κωστής Τσιάχας Επιμέλεια: Βαλεντίνη Μαργαριτοπούλου Υποστήριξη: ΔΕΔΔΗΕ 

 

 

Ένα μνημείο βιομηχανικής κληρονομιάς μετουσιώθηκε σε πίδακα χρωμάτων που αναβλύζει την ενέργεια της τέχνης του δρόμου και της πόλης με αφορμή τον εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας των Τεχνών του Δρόμου και της Ελεύθερης Έκφρασης στον Δημόσιο Χώρο. Για την εικαστική παρέμβαση χρησιμοποιήθηκαν τα επτά βασικά χρώματα -μαζί με το λευκό, το μαύρο και το χρυσό- που συμβολίζουν και αντιπροσωπεύουν όλο το χρωματικό φάσμα όπως και την ποικιλομορφία και την διαφορετικότητα της πόλης. Με το χρώμα, τιμάται το βασικό εργαλείο της τέχνης της ζωγραφικής του δρόμου ενώ με την επιλογή ενός τρισδιάστατου αντικειμένου ως καμβά υπογραμμίζεται η ποικιλομορφία του αστικού περιβάλλοντος και η ανάγκη επισήμανσης και επανανοηματοδότησης του.Η τέχνη του δρόμου όπως και η αστική ζωή είναι μια βαθιά θεμελιακή ανθρώπινη εμπειρία με πολυεπίπεδες αναφορές, αυτή αντιπροσωπεύει και αυτή τιμά η συγκεκριμένη εικαστική δράση, δίνοντας έμφαση στο σημαντικό ρόλο της τέχνης στο δημόσιο χώρο και υπερασπίζοντας μια δημόσια τέχνη στην εποχή που το δημόσιο και ως χώρος και ως αίσθημα πλήττεται βάναυσα.

 

#Ενάντια_στις_προκαταλήψεις

Κάθε χρόνο, την 1η Δεκεμβρίου, η Παγκόσμια Ημέρα κατά του AIDS γιορτάζεται σε όλο τον κόσμο σε ανάμνηση των ανδρών, των γυναικών και των παιδιών που έχασαν τη ζωή τους από την ασθένεια και ως υπενθύμιση ότι η επιδημία δεν έχει τελειώσει. Η τέχνη έχει συμβάλει και συνεχίζει να συμβάλει στην εξάλειψη της άγνοιας και των προκαταλήψεων εστιάζοντας στην καταπολέμηση του κοινωνικού στίγματος που βιώνουν τα άτομα που ζουν με τον ιό HIV μέσα από την αποτύπωση της συνύπαρξης, της κοινωνικής συνοχής και του σεβασμού στη διαφορετικότητα.  Ο HIV αφορά όλους ανεξάρτητα από το φύλο, την ηλικία, την σεξουαλικότητα και τις επιλογές.

General Idea, “AIDS”, 1987, acrylic on canvas, 182.9 x 182.9 cm, private collection, Chicago

 

 

 

#Επαναστατικά

Kazimir Malevich, “Composition”, 1915, oil on canvas, 80 x 80 cm, Ekaterinburg Museum of Fine Arts

 

 

«Ο Κυβισμός και ο Φουτουρισμός ήταν οι επαναστατικές μορφές τέχνης που προανήγγειλαν την επανάσταση του 1917 στο πολιτικό και στο κοινωνικό πεδίο». – Καζιμίρ Μαλέβιτς (1879-1935).
Στις 25 Οκτώβρη (με το παλιό ημερολόγιο) του 1917 ξεσπά στη Ρωσία η Οκτωβριανή Επανάσταση. Η Οκτωβριανή Επανάσταση έδωσε πραγματική βάση και ώθηση στη δραστηριότητα των καλλιτεχνών της ρωσικής πρωτοπορίας και για μεγάλο χρονικό διάστημα ήταν η ζητούμενη κατεύθυνση και επιλογή στις ενέργειές τους, αφού φαινόταν αδιανόητο να μην συνδέσουν τις επαναστατικές τους επινοήσεις στο καλλιτεχνικό πεδίο με την οικονομική και πολιτική αυτή επανάσταση.

 

#Μνήμη_Πολυτεχνείου

Δημοσθένης Κοκκινίδης (1929-2020), Από τη  σειρά «Των δε κακών μνήμη…1967-1997», 1967-1968, ακρυλικό σε χαρτόνι συσκευασίας κολλημένο σε κόντρα πλακέ θαλάσσης, 120 x 60 εκ., Δωρεά του καλλιτέχνη, Συλλογή EMST Athens

 

 

«Ο θόρυβος απ’ τις ερπύστριες, το ανορθωμένο τρίχωμα της νύχτας, αδέρφια φώναζαν πρώτα, αδέρφια, αδέρφια, φονιάδες φώναζαν ύστερα, πληρωμένοι φονιάδες, φονιάδες, τραυματιοφορείς, αργά πιο αργά, αργά να βγεις, αργά να μείνεις, αργά να κάνεις πίσω, κρύψε στη μέσα τσέπη σου ένα κομμάτι φωτιά, κρύψε τη σημαία, θα’ ρθει πάλι ο καιρός, θα’ ρθουν δέντρα, απογεύματα στα κατώφλια». – Γιάννης Ρίτσος (1909-1990), «Το σώμα και το αίμα», 1973

 

#Μόμπι_Ντικ

Sam Francis (1923-1994), “Study for Moby Dick, Number Two”, 1959, acrylic and gouache on paper, 57.1 x 76.2 cm, private collection, Sam Francis Foundation
Sam Francis (1923-1994), “Study for Moby Dick, Number Two”, 1959, acrylic and gouache on paper, 57.1 x 76.2 cm, private collection, Sam Francis Foundation

 

 

«Καλύτερα να αποτύχεις πρωτοτυπώντας παρά να πετύχεις μιμούμενος». – Χέρμαν Μέλβιλ (1819-1891), «Μόμπι Ντικ ή Η Φάλαινα».
Τα αφαιρετικά έργα (1957-58) του Αμερικανού ζωγράφου Σαμ Φράνσις (1923-1994) εμπνευσμένα από τον Μόμπι Ντικ, προσκαλούν τον θεατή να σκεφτεί μια αντίσταση που διαμορφώνεται ανάλογη με τη χαοτική φύση των κεντρικών ηρώων του μυθιστορήματος. Ταυτόχρονα, η επισήμανση της γοητείας του τεμαχισμού στο μυθιστόρημα καθιστά δυνατή μια πιο κυριολεκτική, ζοφερή ανάγνωση αυτών των εικόνων, όπως το θέτει και ο ναύτης Ισμαήλ, «Υπάρχουν κάποιες ενέργειες για τις οποίες μια ελεγχόμενη αταξία είναι η ενδεδειγμένη μέθοδος».

 

 

#Το _Τείχος_ του_ Βερολίνου

Thierry Noir, “Hommage To The Young Generation”, 1990, east side gallery, Berlin Wall
Thierry Noir, “Hommage To The Young Generation”, 1990, east side gallery, Berlin Wall

 

 

To 1989 γκρεμίζεται μετά από τριάντα χρόνια, το πιο αντιπροσωπευτικό σύμβολο του Ψυχρού πολέμου με σκοπό να ενώσει ξανά ένα έθνος, γράφοντας μια από τις σημαντικότερες σελίδες της παγκόσμιας σύγχρονης ιστορίας.

Για τον Γάλλο καλλιτέχνη Τιερί Νουάρ (1958) που ήταν από τους πρώτους που άρχισε να ζωγραφίζει το Τείχος όταν μετακόμισε στο Βερολίνο το 1982, είναι κάτι πολύ παραπάνω από σύμβολο, ήταν και παραμένει να είναι ο καμβάς της εικαστικής διαμαρτυρίας του, μια έγχρωμη αντίσταση στο τείχος της ντροπής.

«Το Τείχος πρέπει να παραμείνει για τις νεότερες γενιές ώστε να γνωρίζουν πόσο ζοφερό υπήρξε, για να μην κάνουν τα ίδια λάθη με τους γονιούς τους. Διότι εάν ξεχάσουμε το παρελθόν μας, αυτό θα επαναληφθεί με τον χειρότερο τρόπο». – Τιερί Νουάρ

 

όλα τα τεύχη
Εξώφυλλο περιοδικού
Διαβάστε τις Θεσσαλικές Επιλογές όπως τυπώνονται
Διάβασέ τα
cosmos epipla larisa sales epipla prosfores
the medical project
aimogiagnosi
cps
FIORENTINO
xasampaliotis
ΚΑΨΙΩΧΑΣ
ground plan
Investa
kaloghroy